You are here!!


Uutta intoa liikuntaan

Uusi vuodenaika innostaa uusiin lajeihin! Nyt kun aurinko taas alkaa tulla esiin, on aika alkaa miettiä oman treeniohjelman uudistamista. Päivien pidentyessä voit lisätä liikuntaa iltaisin. Voi myös olla hyvä tarkistaa lääkäriltä tai kuntosalin henkilökunnalta millainen liikunta sopii sinulle. On hyvä huomioida oma keho, ikä ja kunto. Tässä on muutamia vinkkejä lajeista – valitse mieleisesi tai kokeile kaikkia!

Vauhdikasta potkunyrkkeilyä

Onko mahtavampaa tunnetta kuin kunnon kickboxing-tunti, joka saa adrenaliinin pumppaamaan kehossa. Pääset loistavasti eroon kaikesta työhön liittyvästä stressistä ja keho saa samalla uutta vahvuutta. Potkunyrkkeily on erityisen tehokas tapa vahvistaa käsivarsien ja säärten lihaksia. Se on siis loistava valinta, kun haluat kehon kuntoon kesäksi.

Hauskaa vesiurheilua

Kun nyt kesä mainittiin, niin ehkä voisit myös treenata joitakin vesiurheilutaitojasi. Siten olet jo varma otteissasi kesäloman alkaessa. Suppaus on uusin vesiurheiluvillitys. Se voi näyttää helpolta, mutta laudalla tasapainottelu vaatii kyllä kovaa työtä säärten sisäpuolen lihaksilta! Sitä paitsi purjelautailu ja vesihiihto ovat todella hyviä reisilihasten ja käsivarsien vahvistamiseksi.

Lähde tanssilattialle

Olipa kyseessä salsa, baletti tai jazztanssi, tanssiminen on todella hauska tapa pysyä hyvässä kunnossa. Tanssi parantaa kehon notkeutta ja saa reisi- ja pakaralihakset loistavaan kuntoon. Lisäksi se on sosiaalista puuhaa, joten siitä voi nauttia yhdessä ystävien kanssa.

Kiipeä korkeuksiin

Jos haluat käsivarsien ja pakaroiden lihakset huippukuntoon, kannattaa kurkottaa korkealle! Kiipeilyssä yhdistyy hienolla tavalla lihasvoiman harjoittaminen ja aerobinen treeni. Sitä paitsi se sopii kaikille kunnosta ja taitotasosta riippumatta. Huipulle pääseminen tuntuu aina upealta ja saa endorfiinit pintaan.

Kokeile spinning-tuntia

Vaikka et olisi kuullut spinningistä, olet varmasti nähnyt muiden harrastavan sitä kuntosalilla - kuntopyörät, kovaääninen musiikki ja tunnin vetäjä huutamassa ”kovempaa!” Spinning on loistava tapa kuluttaa paljon kaloreita lyhyessä ajassa, joten se on sopiva vaihtoehto vaikkapa työpäivän jälkeen.

Circuit-treeni

Onko tavoitteenasi osallistua juoksutapahtumaan? Circuit-treeneissä yhdistetään erilaisia sydäntä ja kuntoa vahvistavia liikkeitä. Lisäksi treenit vaikuttavat lähes jokaiseen kehon lihakseen. Kuntopiirin eri osiin voi sisältyä vaikkapa narulla hyppimistä tai punnerruksia. Jokaiseen osaan käytetään tietty aika, joten koko keho saa hyvää liikuntaa.

Tennis ja squash

Etsi itsellesi pelikumppani (tai kolme) ja lähde tenniskentälle pitämään hauskaa ja poistamaan stressiä. Jos kevään sää on hieman arvaamaton, sisätiloissa pelattava squash on hyvä vaihtoehto. Squashia voi pelata myös yksin, jos haluat omaa aikaa itsellesi – tai jos haluat harjoitella ennen kuin mittaat taitojasi toisten kanssa.

Nyt on aika alkaa miettiä oman treeniohjelman uudistamista! Onko sinulla ehdotuksia hyvistä liikuntamuodoista näin keväällä?

SAATAT PITÄÄ MYÖS
Terveelliset elämäntavat