You are here!!


Tasapainoisen ruokavalion kultaiset säännöt

Tiedät varmasti miten tärkeää ruokavalion tasapainoisuus on, mutta se unohtuu joskus arjen kiireissä. Nämä viisi helposti muistettavaa sääntöä auttavat pitämään kehosi kunnossa.

Aloita päivä terveellisellä aamiaisella

Aloitetaan ihan alusta. On tärkeää aloittaa päivä terveellisesti. Ravintoasiantuntijat ovat tästä hyvin yksimielisiä: terveellinen ja ravinteikas aamiainen joka päivä on erityisen tärkeä asia. Miksikö? Koska se käynnistää kehon aineenvaihdunnan ja antaa energiaa päivän koitoksiin. Jos tulet töihin tyhjällä vatsalla, huomaat pian keskittymisongelmia ja sorrut todennäköisemmin naposteluun. Hyvä aamiainen voi sisältää vaikkapa hedelmiä, kaurapuuroa ja maustamatonta jogurttia.

Rajoita epäterveellistä napostelua

Kollegasi on tuonut töihin kotitekoisia pikkuleipiä ja jättänyt ne pöydälle tarjolle... Mitä teet? Vaikka ne tietenkin näyttävät houkuttelevilta, yritä vastustaa kiusausta. Voit ottaa tällaisia tilanteita varten töihin mukaan hedelmän. Saat siitä kehosi kaipaamaa energiaa terveellisemmin...

Pienempiä aterioita useammin

Syömme usein lounasaikaan nälkäisinä enemmän kuin olisi tarpeen. Sitä voi välttää syömällä joka kolmas tunti, mutta vähemmän kerralla. Siten et ole koskaan niin nälkäinen, että söisit liikaa. Voit esimerkiksi pakata töihin mukaan useamman aterian, niin säästät samalla rahaa, kun et käy ulkona syömässä!

Ajattele aterian koostumusta

Tasapainoisen aterian saa luotua helposti lautasmallin mukaan. Ensinnäkin puolet ateriasta pitäisi koostua tärkkelystä sisältämättömistä kasviksista tai salaatista. Esimerkiksi pinaatti tai lehtikaali ovat paitsi maistuvia myös täynnä kuitua ja antioksidantteja. Neljäsosan ateriasta tulisi sisältää proteiinia, mielellään vähärasvaisia vaihtoehtoja kuten kanaa tai kalkkunaa. Viimeisen neljäsosan pitäisi koostua hiilihydraateista, joista terveellisimmät vaihtoehdot ovat kokojyvätuotteita ja hitaita hiilihydraatteja (esim. linssit, kikherneet, bataatti). Jos ajattelet joka aterialla 50/25/25-suhdetta, kehosi saa varmasti tasapainoisen yhdistelmän ravintoaineita.

Juo vettä

Janon tunnetta voi usein erehtyä luulemaan näläksi. Harvat juovat riittävästi vettä, joten kannattaa pitää aina vesipullo mukana kassissa ja juoda säännöllisesti. Kun keho ei ole saanut riittävästi nestettä, olo tuntuu väsyneeltä. Siitä voi aiheutua myös päänsärkyä, pyörrytystä, suun kuivausta ja ihon kuivumista. Kannattaa juoda lasillinen vettä aina aamulla herättyään, töissä kahvikupillisen kanssa, lounaan aikana ja sen jälkeen, ja vielä illalla ennen nukkumaan menoa. Kun veden juomisen sisällyttää päivittäisiin rutiineihin, nestetasapaino säilyy hyvin.


Kun noudatat näitä tasapainoisen ruokavalion kultaisia sääntöjä, tunnet olosi terveemmäksi, iloisemmaksi ja energisemmäksi. Onko sinulla ehdotuksia, miten terveellisen ruokavalion voi yhdistää kiireiseen arkeen?

SAATAT PITÄÄ MYÖS
Terveelliset elämäntavat