You are here!!


Nopeita ruoanlaittovinkkejä kiireisille

Joskus viikot ovat täynnä tapaamisia ja työpäivät venyvät niin, että iltaisin ei jaksa laittaa ruokaa pidemmän kaavan kautta. Onneksi ruoan mausta tai laadusta ei tarvitse tinkiä, vaikka aikaa olisi niukasti. Nämä 10 minuutin ruoanvalmistusvinkit sopivat loistavasti kiireiseen aikatauluun – mutta niissä ei ole unohdettu terveellisyyttä eikä herkullisuutta. Siten voit löytää hyvän tasapainon terveellisen ruokavalion ja tehokkuuden välillä.

AIKAA SÄÄSTÄVIÄ APUVÄLINEITÄ

Ensimmäinen tärkeä vaihe keittiön tehostamisessa on investoida muutamaan aikaa säästävään apuvälineeseen, joiden avulla saat reilusti makua ja ravintoaineita mahdollisimman vähillä valmisteluilla. Käsikäyttöinen spiraalileikkuri tai vihannessorvi auttaa tekemään herkullista ja ravinteikasta ”spagettia” porkkanoista, kesäkurpitsasta tai muista tuoreista vihanneksista. Hyvä yleiskone on kätevä viipaloimaan, raastamaan, pilkkomaan ja soseuttamaan raaka-aineet hetkessä. Tehosekoittimella tai sauvasekoittimella teet hetkessä smoothiet ja soseet. Laadukkaat teflonpannut puolestaan säästävät aikaa tiskausvaiheessa. Muutama kunnollinen veitsi ja teroitin ovat myös tärkeitä. Optimoi keittiösi, niin voit saada paljon aikaan nopeasti.

KOKEILE RAAKARUOKAA

Terveelliseen ruokavalioon kuuluu reilusti raakoja ja käsittelemättömiä hedelmiä ja vihanneksia. Pelkästään raakoja raaka-aineita sisältävä terveellinen ateria voi olla vaikkapa “supersalaatti” – kokeile sekoittaa mukaan montaa erilaista kasvista ja hedelmää, pähkinöitä ja siemeniä. Salaatinkastikkeen voit tehdä jogurtista ja yrteistä. Gazpacho ja muut kylmät keitot ovat myös hyviä raakaruokia (yleiskone tai tehosekoitin hoitavat näiden valmistuksen). Voit myös tehdä “tapaslautasen” erilaisista pilkotuista kasviksista ja hummuksesta. Kreikkalainen salaatti on myös maistuva vaihtoehto – siihen sopivat kurkku, punasipuli, tomaatti, fetajuusto ja oregano.

10 MINUUTIN RUOKAOHJEITA UUNISSA JA HELLALLA

On myös monia uunissa tai hellalla kypsytettäviä ruokalajeja, jotka syntyvät alle 10 minuutissa. Kääri tuoreet lohifileet yhdessä parsan ja seesamiöljyn kanssa alumiinifolioon ja kypsennä kääröt uunissa. Nopea ja herkullinen wokkiruoka syntyy paloitellusta parsakaalista, herneistä ja kaalisuikaleista. Voit lisätä sekaan hieman vähärasvaista kanaa tai tofua ja maustaa soijakastikkeella. Yksinkertaiseen ja nopeaan omelettiin voi lisätä pilkottuja sieniä, hieman raastettua parmesaania ja tuoretta persiljaa. Sen voi tarjoilla yhdessä salaatin kanssa.

PAKASTA TERVEELLISIÄ ATERIOITA ETUKÄTEEN

Kun kiire hellittää, voit valmistaa suurempia määriä ruokaa, joka sopii hyvin pakastettavaksi. Esimerkiksi lasagne, hernekeitto tai kasviskeitot sopivat hyvin pakastettavaksi tiukkaan suljetuissa muovirasioissa. Kiireisempinä päivinä voit sitten nauttia terveellisen aterian helposti ja nopeasti. Jotta aterioiden maku ja vitamiinit säilyisivät mahdollisimman hyvin, pakastetut ateriat kannattaa syödä noin viikon sisällä valmistuksesta.

KÄYTÄ AJANHALLINTATAITOJASI

Jos olet tottunut ajanhallintaan ja tavoitteiden asettamiseen töissä, voit soveltaa näitä taitoja myös ruoanvalmistukseen. Jos asetat selkeäksi tavoitteeksi viettää enemmän aikaa perheen kanssa tai vietät iltasi mieluummin muissa harrastuksissa kuin keittiössä, saat lisää motivaatiota keittiön varustamiseen ja ruoanlaittorutiinien tehostamiseen.

OTA RUOANLAITTO MEDITOINTINA

Vaikka siihen kuluisikin vain se 10 minuuttia, ruoanlaitto voi olla loistava tapa ladata akkuja ja rentoutua pitkän päivän jälkeen. Voit ottaa ruoanlaiton eräänlaisena meditointina – kasvisten suikaloinnista makujen tasapainottamiseen. Siten voit käyttää senkin hetken henkisen tasapainon vahvistamiseen.

Kerro omat 10 minuutin ruoanlaittovinkkisi kommenteissa. Mitä itse kokkaat mieluiten?

SAATAT PITÄÄ MYÖS
Terveelliset elämäntavat