You are here!!


Miten liikunta parantaa henkistä vahvuutta ja hyvinvointia

Tiedät varmasti, että liikunnalla on tärkeä osa terveissä elämäntavoissa. Sillä on tietenkin suora vaikutus fyysiseen kuntoon ja vahvuuteen. Mutta tiesitkö, että liikunta auttaa parantamaan myös henkistä vahvuutta ja yleistä hyvinvointia? Kerromme miksi fyysinen aktiivisuus auttaa pysymään kunnossa myös henkisesti.

Päivittäinen liikunta tekee olon tasapainoiseksi. Lisäksi se lievittää stressiä ja liikuntasuoritusten tavoitteellisuus lisää motivaatiota. Riippumatta siitä harrastatko säännöllisesti joogaa, juoksulenkkejä vai ryhmäliikuntaa, sykkeen nostaminen ja hikoilu tekevät hyvää kunnolle. Tutkimukset osoittavat kuitenkin, että siitä on hyötyä myös aivoille ja yleiselle hyvinvoinnillemme. Kerromme miksi...

LIIKUNTA PARANTAA MUISTIA JA HENKISTÄ SUORITUSKYKYÄ

Tuntuuko oman ennätysajan rikkominen hienolta? Kun venyt parempiin liikuntasuorituksiin, kohennat samalla fyysisen kunnon lisäksi muistia ja henkistä vahvuutta. British Columbian yliopistossa Kanadassa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että säännöllinen aerobinen liikunta – sellainen, joka saa sykkeen nousemaan ja hien valumaan – näyttää lisäävän hippokampuksen kokoa. Se on aivojen alue, joka liittyy sanalliseen muistiin ja oppimiseen*. Jos siis haluat parantaa suorituskykyäsi tai selviytyä henkisestä haasteesta, liikunnasta on apua.

LIIKUNTA PARANTAA HYVINVOINTIA JA HENKISTÄ TASAPAINOA

Sen lisäksi, että liikunta pitää mielen virkeänä ja muistin terävänä, tutkimukset kertovat liikunnan vaikuttavan myös yleiseen hyvinvointiin ja henkiseen tasapainoisuuteen**. Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että useammin liikuntaa harrastaneilla oli myönteisempi asenne, vähemmän stressiä ja huolestuneisuutta, sekä yleisesti parempi mieliala**.

Jotta liikuntakokemus olisi vielä palkitsevampi, voit kuunnella lenkin tai treenin aikana musiikkia, tai pyytää mukaan ystävän, jolloin voitte kannustaa toisianne tavoitteisiinne ja nauttia samalla hyvästä seurasta. Motivaatiota tarvitaan aina tavoitteisiin pääsemiseksi.

Toivottavasti olet jo vakuuttunut siitä, miten vahva yhteys säännöllisellä liikunnalla on henkiseen hyvinvointiin. Oletko valmis tehostamaan liikuntaasi ja nostamaan myös henkistä kuntoasi? Nyt lenkille!

Mikä motivoi sinua liikuntaan: henkiset vai fyysiset hyödyt? Vai ehkä molemmat?

SAATAT PITÄÄ MYÖS
Terveelliset elämäntavat