You are here!!


Löydä sisäinen tasapaino joogan avulla

Joistakin saattaa tuntua, että joogan lisääminen arjen palapeliin uran, perheen ja sosiaalisen elämän lisäksi olisi turhaa ajanhukkaa. Toiset voivat pitää sitä ”new age”-hömppänä. Jotkut voivat puolestaan suhtautua epäilevästi joogan erilaisiin asentoihin, joista jotkut näyttävät vaativan vähintäänkin akrobaatin tasapainoa.

Jooga ei kuitenkaan ole kilpavoimistelua eikä nuorallatanssia – se on intialainen tapa harjoittaa sekä mieltä että kehoa. Riippumatta siitä valitsetko rauhallisemman hathajoogan vai energisemmän astangajoogan, jooga auttaa parantamaan notkeutta ja lihasvoimaa.

Jooga auttaa myös parantamaan mielen ja kehon välistä yhteyttä ja antaa tilaisuuden rauhoittua hetkeksi. Koska pystyit viimeksi tyhjentämään mielesi täysin ajatuksista?

Mikään ei ole rauhoittavampaa kuin lootusasennossa (jalat ristissä) istuminen – keskittyen vain omaan hengitykseen, sisään ja ulos... Myös dynaamisemmat asennot auttavat keskittymään omaan kehoonsa. Harmoninen kehon ja mielen yhteys syntyy myös peräkkäin suoritetuissa liikesarjoista.

“Pyydän aina kaikkia tutkimaan omaa kehoaan: taivuttamaan polvia, päästämään käsivarret laskeutumaan sivuille ja liikuttamaan lanteita vasemmalta oikealle. Siten liikkeet voi oppia keskittymällä tuntemuksiin”, selittää pariisilainen joogaohjaaja Hermine Prunier.

Tärkeintä ei ole rasittaa itseään vaan tehdä jokainen liike niin tietoisesti kuin mahdollista. Savasana-asento jossa maataan selällään keho täysin rentona ja mieli tyhjennettynä, voi auttaa jopa nukkumaan syvemmin. Tämä jooga-asento saa kehon tuottamaan rentoutumiseen liittyviä hermoston välittäjäaineita, joten se auttaa stressiä ja unettomuutta vastaan. Kun pääsee fyysisesti ja henkisesti irti stressistä, osaa paremmin arvostaa arjen pieniäkin hetkiä.

SAATAT PITÄÄ MYÖS
Terveelliset elämäntavat