You are here!!


Energiaa koko päiväksi: 9 terveellistä ja houkuttelevaa aamiaisideaa koko perheelle

Tiedät varmasti, että aamiainen on päivän tärkein ateria. On tärkeää, että lapset saavat ravitsevan ja tasapainoisen aterian ennen kouluun lähtöä. Siten heillä riittää energiaa päivän tehtäviin. Tässä on yhdeksän terveellistä, maistuvaa ja nopeaa aamiaisvaihtoehtoa, joista perheen pienimmätkin varmasti pitävät.

Tasapainoinen aamiainen on tärkeä asia koko perheelle, riippumatta siitä miten paljon kiireitä on luvassa päivän aikana. Kun aamuksi on sovittu kokouksia ja lapset pitää saada valmiiksi kouluunlähtöä varten, voi tuntua haastavalta saada arkipäivän aamiaiselle rauhallista perheaikaa ja terveellistä syötävää. Joskus vaaditaan luovuutta, jotta perheen nuorimmaiset saa syömään kunnon aamiaisen ennen kouluun lähtöä.

Helpoin tapa saada lapset nauttimaan aamiaisesta on tehdä ateriasta leikki, johon osallistumalla he voivat tuntea itsensä ”aikuisemmiksi”. Ota lapset mukaan valmisteluihin: he voivat kattaa pöydän tai jakaa jogurtin ja myslin kulhoihin. Aamiaiseen voi myös helposti lisätä vähän väriä ja huumoria. Voit vaikkapa järjestellä hedelmäpaloista lautaselle hauskoja kuvioita.

Ohukaiset

Lapsille kelpaavat varmasti aina ohukaiset. Niistä voi tehdä terveellisemmän vaihtoehdon käyttämällä taikinaan osittain tattarijauhoja. Taikinan voi tehdä valmiiksi illalla, niin säästät aikaa aamun kiireissä. Taikina säilyy jääkaapissa jopa kaksi vuorokautta ongelmitta. Jos käytät ohukaisiin täysjyväjauhoja, niistä saa houkuttelevampia lisäämällä mustikoita tai hedelmiä (joista voi vaikka muotoilla letulle naaman).

Kotitekoinen mysli

Yhdistä kaurahiutaleita, suolattomia pähkinöitä ja kuivattuja makeuttamattomia hedelmiä (rusinoita, aprikooseja, luumuja, omenaa, jne.) sekä hyppysellinen suolaa, niin saat herkullista kotitekoista mysliä. Se on ravitsevaa ja maistuu erityisen hyvältä jogurtin kanssa.

Lämmin kaurapuuro ja hedelmät

Terveellisen puuron saa valmistettua 15 minuutissa hellalla tai viidessä minuutissa mikrossa. Voit lisätä sekaan banaania ja hunajaa, tai omenaa ja kanelia, niin puuro maistuu varmasti lapsillekin. Käytä tavallisia kaurahiutaleita, sillä pikakaurahiutaleet ovat turhan käsiteltyjä. Valmiissa puurosekoituksissa voi olla myös paljon sokeria.

Kananmuna leivän päälle

Kananmuna on hyvää ruokaa kerran tai pari viikossa – (oliiviöljyssä) paistettuna, munakkaana tai vaikka munakokkelina. Paistetun kananmunan voi tarjoilla esimerkiksi ruisleivän päällä.

Skonssit

Nämä mureat aamiaisleivät ovat hyvä pohja aamiaiselle, varsinkin jos ne tarjoilee yhdessä tuoreiden hedelmien kanssa. Taikinaan voi lisätä vaikkapa rusinoita tai kuivattuja aprikooseja, niin saadaan luonnollista makeutta ja lisää kuitua.

Maapähkinävoita ja banaania paahtoleivällä

Amerikkalaistyylisestä paahtoleivästä saa ravitsevan, energiaa ja proteiinia sisältävän vaihtoehdon, varsinkin kun valitsee kokojyväleipää. Banaanista saa lisäksi kaliumia ja banaaninviipaleista voi muotoilla leipään hauskat kasvot.

Riisipuuro

Riisipuuro on lasten mielestä varmasti herkullista ja se on hyvä kalsiumin lähde. Ravintoaineita saa lisää tuoreista hedelmistä ja marjoista, kuten persikoista tai mustikoista.

Jogurttismoothie tuoreista hedelmistä

Tuoreista hedelmistä ja maustamattomasta jogurtista tehdyt smoothiet sisältävät varsin ihanteellisen yhdistelmän proteiinia, vitamiineja ja kalsiumia. Ne ovat helppo aamiaisvaihtoehto, josta lapset useimmiten pitävät. Kokeile vuodenaikaan sopivia raaka-aineita. Muutamia esimerkkejä ovat banaani-appelsiini, mango-mansikka tai päärynä-kiivi-mustikka. Vaihtelu virkistää!

Viikonlopun herkku: Köyhät ritarit

Tämä on hyvä viikonlopun herkkuaamiainen, johon voi käyttää kuivahtamaan päässyttä leipää. Vatkaa muutama kananmuna maidon kanssa ja lisää joukkoon hieman sokeria ja kanelia. Liota leipäviipaleet seoksessa ja ruskista ne voidellussa pannussa. Sopivat nautittavaksi hillon tai tuoreiden hedelmien kanssa.

Onko sinulla vinkkejä koko perheen aamiaiselle? Kerro niistä meillekin.

SAATAT PITÄÄ MYÖS
Terveelliset elämäntavat