You are here!!


Viisi tapaa käyttää 10 minuutin tauko töissä

Nouse tietokoneen äärestä ja pidä tauko! Jos varaat 10 minuuttia aikaa itsellesi, huomaat saaneesi uutta energiaa ja tehoa, kun palaat työn ääreen. Sulje näyttö, laita puhelin äänettömälle ja kokeile ehdotuksiamme siitä, miten voit käyttää 10 minuutin tauon tehokkaasti hyväksesi.

Tee-se-itse-hieronta

Hieronta voi rauhoittaa särkeviä lihaksia, mutta se voi myös antaa energiaa ja motivaatiota. Tuntuuko olo puutuneelta, kun olet istunut liian pitkään tietokoneen ääressä? Tee rystysillä pyöröliikkeitä selässä ylös- ja alaspäin, niin pitkälle kuin ulotut. Laita lopuksi käsivarret tiukasti ympärillesi ja venyttele yläselän lihaksia. Jos sinulla sattuu olemaan tennispallo, ota kengät pois jalasta ja pyörittele palloa jalkasi alla. Paina samalla alaspäin, niin saat hyvää jalkahierontaa. Voit myös hieroa käsiäsi käsivoiteella, niin väsyneet kädet saavat kosteutta.

Terveellinen välipala antaa energiaa

Saat uutta energiaa, kun syöt vaikkapa hedelmän tai suolattomia pähkinöitä. Muista lisäksi juoda vettä – se auttaa pysymään pirteämpänä ja motivoituneena. On hyvä pyrkiä välttämään syömistä ja juomista samalla kun tekee töitä. Pidä mieluummin muutaman minuutin tauko ja nauti juomasta tai välipalasta kunnolla. Se tuntuu paljon paremmalta.

Aivojumppaa

Jos tuntuu siltä, että et jaksa keskittyä, pidä 10 minuutin tauko työnteosta. Nopea aivojumppa on loistava tapa herättää ajatukset ja keskittyä hetkeksi itseesi. Tee vaikkapa Sudoku kymmenessä minuutissa, laske kuinka monta kilometriä olet juossut viikon aikana tai kirjoita runo! Lyhytkestoinen ja intensiivinen ajatustyö parantaa keskittymiskykyä ja muistia. Verkosta löytyy myös erilaisia aivojumppasivustoja, mutta oikeastaan on parempi päästä hetkeksi pois tietokoneelta.

Pois tietokoneelta

Silmät voivat väsyä, punoittaa ja turvota, jos tuijotat tietokoneen näyttöä koko päivän. Siksi kannattaa pitää taukoja. Pikainen 10 minuutin kävely (mielellään ulkona) piristää ja antaa silmillekin hyvää jumppaa. Ulkona liikkuminen aktivoi pitkänäön toisin kuin tietokoneen äärellä. Käytä taukosi jonkin asian hoitamiseen tai keskity johonkin muuhun kuin työasioihin.

Meditointia musiikin avulla

Laita rauhoittavaa musiikkia soimaan ja käytä 10 minuutin taukosi meditointiin. Hengitä aluksi syvään – sisään nenän kautta ja ulos suun kautta. Se rauhoittaa välittömästi ja voit antaa ajatustesi harhailla. Jos valitset kuunneltavaksi 10-minuuttisen kappaleen, et joudu turhaan miettimään ajan kulua. Kun musiikki loppuu, on aika palata töihin! Jos meditointi ei tunnu omalta tai jos pelkäät nukahtavasi vahingossa, valitse jokin piristävä ja iloinen kappale. Anna musiikin viedä ja tunne miten energiavarastot täyttyvät.

SAATAT PITÄÄ MYÖS

Terveelliset elämäntavat