You are here!!


Tee-se-itse-hierontavinkkejä

Kiireen keskellä ei aina ehdi rentoutua eikä keskittyä omaan hyvinvointiin. Jos opettelet muutaman yksinkertaisen hierontatekniikan, voit keskittyä hetkeksi itseesi ja saada uutta energiaa päivääsi.

Hieronta auttaa rentouttamaan sekä lihaksia että mieltä. Lyhyt hierontatuokio rauhoittaa ja lievittää lihasten särkyä. Nämä hierontatekniikat voivat myös auttaa pääsemään eroon stressistä. Tässä on muutamia hierontatekniikoita, joita voit tehdä itse – kotona tai töissä.

Tennispallo jalan alla

Voit ottaa kengät jalasta työpöytäsi alla kenenkään huomaamatta ja laittaa tennispallon jalkapöydän alle. Siirtele palloa ympäriinsä jalkasi alla ja paina niin, että jalkasi saa mukavaa hierontaa. Erityisesti suositeltavaa kaikille korkeakorkoisissa kulkeville!

Kätevä käsihieronta

Jos käytät käsiäsi paljon työssäsi, nopea käsihieronta käsivoidetta käyttäen tuntuu varmasti mukavalta. Voit rentoutua hetkeksi ja saat samalla silkinpehmeät kädet. Hiero toisen käden kämmentä peukalollasi, jatka sitten hieroen kutakin sormea alhaalta ylöspäin. Lopuksi voit nipistää kevyesti sormien välissä olevaa ihoa, niin heräät kunnolla!

Rentouta käsivartesi

Tee peukalolla painaen pitkiä liikkeitä kyynärvartta ylöspäin niin, että verenkierto virkistyy. Kun iho tuntuu lämmenneen, hiero käsivartta etu- ja keskisormella pienillä pyöröliikkeillä ylös- ja alaspäin.

Apua jumiutuneille olkapäille

Emme välttämättä edes huomaa, että töissä tulee istuttua tietokoneen ääressä olkapäät ylhäällä melkein korvien korkeudella. Käytä sormenpäitäsi ja hiero niskaa pyöröliikkeillä aloittaen niskan yläosasta ja jatka sitten alas- ja ulospäin.

Suorista jäykistynyt selkä

Toinen työpöydän ääressä istumisesta kärsivä ruumiinosa on usein selkä. Laita kätesi nyrkkiin, vie käsi selän taakse ja hiero rystysillä pienillä myötä- ja vastapäiväisillä liikkeillä selkärankaa ylös ja alas niin pitkälle kuin ulotut. Laita lopuksi käsivarret tiukasti ympärillesi ja venyttele yläselän lihaksia. Kun huolehdit selästäsi muutaman minuutin päivässä, se voi näkyä pian myös ryhdin parantumisena.

Lievitä päänsärkyä

Pään hieronta voi tuntua todella rentouttavalta, vaikka sinulla ei olisikaan päänsärkyä. Tee sormenpäillä ympyröitä päähän niin, että ympyröistä tulee vähitellen suurempia. Lisää myös painetta vähitellen.

Jos käytät muutaman minuutin työpäivästäsi hierontaan ja rentoutumiseen, se voi parantaa työsuorituksiasi. Kun pääset kotiin, voit kokeilla hierontaa vaikkapa kylvyn jälkeen ja kuunnella samalla rentouttavaa musiikkia.

Kerro meille, jos tiedät muita hyviä hierontatekniikoita!

SAATAT PITÄÄ MYÖS
Terveelliset elämäntavat