You are here!!


Oletko jo kokeillut näitä terveellisiä ruokatrendejä?

Seuraat ehkä uusimpia terveellisiä ruokatrendejä, mutta voit suhtautua hieman epäilevästi ruokaan liittyviin muotivillityksiin. Olemme tutustuneet tämän vuoden tärkeimpiin trendeihin ja valinneet ne, joiden emme usko menevän hetkessä ohi.

Lehtikaali

Lehtikaali sisältää paljon tärkeitä ravintoaineita, joten se on ollut terveystietoisten nautiskelijoiden suosiossa jo vuosia. Viime aikoina tämä lehdiltään tummanvihreä tai violetti kasvis on kuitenkin noussut trendikkyyden huipulle. Jotkut ruokatoimittajat pitävät lehtikaalia kasvisten ”kuninkaana”. Se tunnetaan erinomaisesta ravintosisällöstään ja alhaisesta kalorimäärästään. Kuten monet muutkin tummanvihreät kasvikset, lehtikaali on maultaan karvas, jos sitä ei kypsennetä oikein. Se kannattaa siis keittää, tai jos käytät sitä salaatissa, sitruunanmehu salaatinkastikkeessa auttaa pehmentämään lehtikaalin lehdet.

Palkokasvit

Palkokasveilla on monia terveellisiä ominaisuuksia ja niistä tärkeimpiä ovat muun muassa herneet, pavut, linssit, soijapavut, kikherneet ja maapähkinät. Palkokasvit sisältävät paljon kuitua ja hitaita hiilihydraatteja, ja niiden rasvapitoisuus on alhainen. Ne sopivat erinomaisesti moniin erilaisiin ruokalajeihin. Esimerkiksi erilaisista pavuista tehty salaatti maistuu hyvältä ja antaa energiaa pitkään. Pavuista saa myös herkullisia mausteisia pataruokia! Onko sinulla suosikkireseptiä palkokasveista?

Merilevä

Merilevä on ollut yksi sesongin puhutuimmista ruokatrendeistä ja Englannissa on perustettu jopa merilevään keskittyvä terveyssäätiö. Merilevä on varsinainen superfood ja sitä voi sekoittaa vaikkapa vihreään smoothieen. Se sopii myös lisukkeeksi aterialla. Merilevä sisältää paljon jodia, joka lievittää tutkimusten mukaan henkistä ja ruumiillista väsymystä, sekä kohentaa kuivia hiuksia, ihoa ja kynsiä. Sillä on todennäköisesti muitakin pitkäaikaisia hyötyjä. Erilaisista levistä ja seesaminsiemenistä saa loihdittua herkullisen salaatin japanilaiseen tyyliin.

Kasvisten juuret ja varret

Jos huomioit ympäristön myös ruokatavoissasi, tiedät miten tärkeää on olla haaskaamatta ruokaa. Ruoantähteitä voi käyttää luovasti ja ruoan pois heittämistä voi tietoisesti välttää. Hedelmistä ja kasviksista on trendikästä käyttää hyväksi kaikki osat juurineen ja varsineen. Tällä periaatteella pääsee käyttämään luovuuttaan keittiössä! Voit haastaa itsesi kokeilemaan miten ruoka-aineista ei jäisi yhtään jätettä. Siten huomaat miten paljon voi saada aikaan osista, joita ei ajatellut käyttää: keittoja, laatikoita, lihalientä, salaatteja...

Maustettu vesi

Vesi muodostaa 50–75 % ihmiskehosta ja se on meille ehdottoman tärkeää terveyden kannalta. Joskus se tuntuu kuitenkin hieman mauttomalta. Nykyään on trendikästä lisätä veteen tuoreita hedelmiä, kasviksia tai yrttejä oman maun mukaan. Siten saadaan erilaisia virkistäviä ja maistuvia juomia! Lisää veteen vaikkapa mangoa ja minttua, niin saat keväisen vaihtoehdon cocktaileille. Tai miten olisi kurkun, sitruunan ja korianterin yhdistelmä, joka auttaa heräämään aamulla.

Mitä näistä ruokatrendeistä olet jo kokeillut? Haluaisitko lisätä jotakin listallemme?

SAATAT PITÄÄ MYÖS
Terveelliset elämäntavat